Ilta oli valoisa ja lämmin eli kuvaus onnistui sen suhteen hyvin. Jälkeenpäin omia kuvia arvioiden, haasteita oli sekä tarkennuksen että valotuksen kanssa. Tarkennuksessa käytin pistetarkennusta, mutta syystä tai toisesta moni kuva ei ollut tarkka niin kuin olisi pitänyt. Osa kuvia oli puolestaan alivalottunut, ehkä sen takia, että kuvissa oli myös huippukirkkaita kohtia. Valotusta sai toki muokattua raw-kuvia säätämällä.
Mallit Nelly ja Elina toimivat hienosti, aika lailla itse itseäänkin ohjaten. Vaatteet olivat lainassa Finenzzasta. Kiitoksia sekä Jyrkille tästä kuvausmahdollisuudesta, malleille kärsivällisestä asenteesta ja koko muulle porukalle toinen toistemme auttamisesta esim. heijastimien kanssa.
Kakkoskuva eli Nelly ja Elinan kävely Finezzan kassin kanssa ovat mielestäni parhaat sarjassa. Niissä ilme on luonnollinen ja kävelykuvassa liike on aidon näköistä. Myös tausta on luonnolinen ja korostumaton.
VastaaPoistaPidin vaikeana alunperinkin taloa, vaikka tietysti se oli vartavasti valittu taustaksi. Tietysti värinä ja tummana se on valaistuksen kannalta helpompi kun esimerkiksi vihreä pinta tai vaikkapa tuossa kuja kuvassa aito kadun puukuja, mutta nämä ovat myös osin mieltymys kysymyksiä. Viimeisessä kuvassa taustan valo on mukavampi, mutta ehkei kuitenkaan korostu tarpeeksi ja asusteen merkitys häviää, ollen kuva ilman muoti ominaisuutta. Kolmanneksi viimeinen kuva olisi ollutkin mukava, ellei rajaus ole hieman liian tiukka ja samalla ehkä olisi voinut olla otettu jonkin verran ylempää, mikä luultavasti olisi vaatinut hieman koroketta kuvaajalle.
Alaviisto kuva ei mielestäni toimi, ilme hallitsee liikaa kuvaa ja on suorastaan hieman pelottava. Vaate kyllä tulee kauniisti esille, mutta ilme hallitsee.
Tuuri monesti ohjaa kuvaajaa, valaistuksen suhteen ei kaikki ole aina kovin yksinkertaista. Näin uudelleen arvostellen voi olla, että kiinnittää osin eri asioihin huomiota, mutta edellisistä kommenteista on kuitenkin perusmielikuva.
VastaaPoistaEnsikuvissa valaistus on onnistunut mielestäni varsin kohtuullisesti.Ylemmässä kuvassa ehkä tausta omasta mielestäni on aavistuksen levoton, vaikka Nellyn asento ja poseeraus toimii. Toisen kuvan helma on saanut mukavasti ilmaa ja on ilmeeltäänkin hyvä kuva.
Valaistus onnistuikin ensimmäisissä kuvissasi hyvin. Pidän varsinkin hiusten higlightista. Valaistus tietysti näissä oloissa muuttui jatkuvasti ja heijastimen hoitajalle valaisun onnistuminen lähikuvissa oli varsin merkittävä. Sillä saa paljon galmouria kuviin ja itse en näissä kuvissa käyttänyt muuta kun auringonvaloa. Samalla voin kiittää heijastimen hoidosta omissa kuvissani, se rooli on varsin merkittävä.
Elina ja Finezzan kassi on mielestäni hieno luonteva kuva. Valokuvaus on juuri näitä hetkiä, millä voidaan saada aikaan autenttinen tunnelma. Olet saattanut käyttää apuvaloja tässä, mutta parhaita sarjassa.
Seuraavat Nellyn kuvat jäävät valaistuksessa pliisuiksi ja ovat kovin tavannomaisia, taustan henkilöt kiinnittävät liikaa huomiota, vaikka Elinan vastaavassa kuvassa terävyys on melkein vastaava.
Loppujen kuvien valaistus onkin ihan ok, mutta rajauksissa on ongelmia, raakennuksen linja ei ole ihan suora ja kuvakulma on hieman muotikuviksi vieras.
Kaksi kuvista jää kuitenkin mieleen, kakkonen ja kassi. Ne ovat erittäin mukavia muotikuvia, missä malli ja vaatteet selkeästi ovat luontevia ja kauniita.
Hieno päätös tälle kaudelle, nyt sitten vain näyttelyä rakentamaan ja nauttimaan opituista asioista.
Update (5/13 7:46PM PST): Nearly all posts since Wednesday are restored, now bringing back comments from last couple days. We expect the comments to be back this weekend or sooner.
VastaaPoistaTodennäköisesti aikaisemmat kommentit palaavat viikonlopun aikana takaisin, eli uusi kommentointi voi olla turhaakin.
Kuvista vielä, mukava nähdä toisiaan vastaavia kuvia, joissa sama kuvattava on erinäköisellä taustalla. Kuvat ovat hyvin erinäköisiä, vaikka kuvauspaikalla malliin nähden on vain alle 2 metriä eri suunnasta. Olisin ehkä itse mielummin kuvannut vielä vihreämpää puisto taustaa vasten.
Arkkitehtuuri taustassa on mielestäni aina vaikea, kun kuvaa sommitellessa taustan suoruus helposti sahaa silmään ja vaikeuttaa muuten rajaamista. Puut ja kasvit kun ei välttämättä ole suoria, tausta siltä osin on helpommin hallinnassa, vaikka oksien "kasvaminen päästä" muodostaa uuden ongelman.
Valaistus taisi olla kuvissasi voimakkaampaa, kun auringon laskiessa valaistusolosuhteet muuttuivat melkeimpä minuuteissa, itse muistaakseni jouduin muuttamaan viimeisiin kuviin jo ISO:a merkittävästi. Taisin kuvata itse jälkeesi, joten valaistus ehti tasoittui hieman.
Kiitos Martti hyvistä kommenteista.Kun kirjoitin uudelle sivulle omia ajatuksiani uudestaan totesin siinä, että tällainen tilanne on kaltaiselleni mieluiten rauhallisesti ja hitaasti toimivalle hieman liian nopea, ettei tule ehdittyä miettiä kaikkia tarpeellisia asioita tai mietintä ei ainakaan ehdi muuttua käytännön toiminnaksi. Toki harjoitus parantaisi valmiuksia toimia nopeammin.
VastaaPoista